INVOERING IBAN, WAT VERANDERT ER ALLEMAAL?

Wat betekent IBAN voor u? 

Per 1 augustus moet de overgang van het oude rekeningnummer naar een International Bank Account Number (IBAN) afgerond zijn. Wat betekent dat voor u? 
De invoering van IBAN is onderdeel van de komst van SEPA, een gezamenlijke Europese betaalmarkt. Het moet betalingen naar het buitenland eenvoudiger en goedkoper maken.
De overgang moest 1 februari 2014 afgerond zijn, maar werd in februari een half jaar uitgesteld. Banken en bedrijven bleken meer tijd nodig te hebben om de omzetting naar de nieuwe Europese standaard af te ronden.

Waarschijnlijk wordt u steeds vaker geconfronteerd met het nieuwe Europese rekeningnummer (dat in Nederland uit achttien tekens bestaat). Het IBAN-nummer begint in het geval van een Nederlandse rekening met NL. Daarna volgen twee cijfers die in feite een controle zijn of het rekeningnummer, dat u heeft ingevoerd, klopt. Vervolgens wordt de bank waar de bankrekening loopt in vier letters vermeld en volgt uw rekeningnummer, voorafgegaan door een aantal nullen. Zo kunt u straks niet meer geld overmaken naar giro 555, maar naar: NL08 INGB 0000 0005 55.

Rekeningnummers

Als u momenteel een betaling overmaakt naar een oud rekeningnummer, past de bank het automatisch aan naar het nieuwe IBAN-nummer. Dit stopt per 1 augustus, dan moet u zelf het correcte IBAN-rekeningnummer invoeren.
Bernard Juffermans, programmamanager SEPA Nederland, adviseert daarom consumenten om hun digitale adresboek met rekeningnummers voor die tijd bij te werken. Als u alle rekeningnummers die u gebruikt, invoert in het online adresboek van uw bank, past de bank het nog voor u aan naar IBAN-nummers. Natuurlijk kunt u ook zelf een IBAN-nummer opzoeken. U kunt o.a. naar de pagina gaan van IBAN BIC Service of op 'Over op IBAN' een app voor uw smartphone downloaden. BIC is trouwens de internationale identificatiecode van een bank en kunt u nodig hebben als u geld wilt overmaken naar het buitenland.

Bankpassen

Bankpassen worden niet in een keer vervangen, maar zodra uw pinpas aan vervanging toe is. Nederlanders die dit jaar een nieuwe bankpas hebben ontvangen, hebben daar waarschijnlijk al hun nieuwe rekeningnummer op vermeld staan.
Er komen wel nieuwe acceptgiro's die geschikt zijn voor IBAN. Oude acceptgiro's zullen vanaf 1 februari niet meer bruikbaar zijn. Eind 2018 verdwijnt de acceptgiro volledig uit de betaalmarkt.

Incasso

Voor bedrijven verandert er ook veel met de komst van IBAN. Zij moeten niet alleen rekeningnummers aanpassen, maar in het geval van incasso's ook nieuwe Europese regels toepassen.
Dat betekent dat als zij voor het eerst gaan incasseren van IBAN-rekeningnummers dat zij het bij de bank moeten aanmelden alsof zij voor het eerst van uw rekening gaan incasseren, terwijl zij dat misschien al jaren doen. Het bedrijf moet bij u aangeven wanneer zij het bedrag van uw rekening gaan afschrijven. Banken zullen een incasso niet toestaan als er sprake is van een negatief saldo en u niet rood mag staan. Als een incasso niet wordt afgeschreven, dient u er rekening mee te houden dat het bedrijf op een later tijdstip alsnog bij u aan de deur klopt.

Melding

De bank geeft u ook een melding als een bedrijf voor het eerst gaat incasseren. Dat geldt ook voor bedrijven die al jaren bij u incasseren, maar die nu voor het eerst van uw IBAN-nummer geld gaan afschrijven. Zo bevestigt de Consumentenbond, die deze afspraak met de banken gemaakt heeft.
Hoe u deze attendering ontvangt, verschilt per bank. Bij ING krijgt u een melding in het mapje mijn berichten als u ingelogd bent. U ontvangt dit bericht vijf dagen voor het moment van incasseren. Ook ABN Amro geeft de klant een notificatie op de internetbankierenomgeving, zo laat de bank aan NUgeld.nl weten.
Bij SNS moeten klanten zelf kiezen of zij een notificatie willen ontvangen. Zij kunnen kiezen voor een eenmalige of een doorlopende melding van incasso's per mail.
Rabobank geeft een melding per mail of sms, afhankelijk van de keuze van de klant. Volgens een woordvoerder gebeurt dit alleen bij een eerste incasso en niet bij bedrijven die al eerder geïncasseerd hebben op uw 'oude' rekeningnummer. De bank doet dit om "geen onnodige informatie aan de klant te geven, want dat is verwarrend".

Storneren

Als u ziet dat de incasso niet klopt, kunt u vooraf storneren. Tot nu toe kunnen consumenten alleen achteraf storneren als het bedrag al afgeschreven is.

Verwerkingstijd

IBAN zorgt voor een langere verwerkingstijd bij banken, zowel bij af- als bijschrijvingen. Als u gewend bent om een bedrag 's ochtends op uw rekening te zien verschijnen, kan het zijn dat het nu pas 's middags zichtbaar is.
Bron: nu.nl 

 

/sites/default/files/images/agness.jpg
/sites/default/files/images/albertje.jpg
/sites/default/files/images/arjan.jpg
/sites/default/files/images/ellen2.jpg
/sites/default/files/images/dian.jpg
/sites/default/files/images/esther.jpg
/sites/default/files/images/frank.jpg
/sites/default/files/images/gerdia.jpg
/sites/default/files/images/gertjan.jpg
/sites/default/files/images/jaque.jpg
/sites/default/files/images/ronald.jpg
/sites/default/files/images/ronny.jpg
/sites/default/files/images/sylvia.jpg
/sites/default/files/images/tony.jpg
/sites/default/files/images/jon2.jpg
/sites/default/files/images/henri.jpg
/sites/default/files/images/veronique.jpg