UITKERINGSTERMIJN BEDRIJFSSCHADE

Uitkeringstermijn bedrijfsschade vaak ontoereikend

Tijdens schade-expertises komen contra-experts alle soorten polissen, voorwaarden en clausules tegen. Verzekeringen die met zorgvuldigheid en kennis door het intermediair zijn geadviseerd. Na een brandschade blijkt de praktijk echter zeer onvoorspelbaar te zijn en ontstaan er mooie uitdagingen voor een expert.
Vaak worden zij ingeschakeld bij grote bedrijfsmatige en agrarische brandschades. Er gaan wilde getallen en verhalen rond over dat meer dan 50% van de bedrijven een grote brand niet overleeft. In de praktijk zien zij dat het niet zo extreem is gesteld en dat zeker 95% door kan gaan. Maar deze bedrijven hebben wel allen een bedrijfsschadeverzekering.

Grote calamiteit

Een grote calamiteit waardoor een bedrijfspand voor langere tijd niet bruikbaar is zorgt ervoor dat de bedrijfsactiviteiten voor lange tijd niet meer zijn uit te voeren. Soms kunnen de werkzaamheden elders worden doorgestart maar dat gaat vaak gepaard met flinke extra kosten, lagere brutomarges en marktverlies.

Alleen dekking voor materiële schade is meestal onvoldoende en een bedrijfsschadepolis van levensbelang. Natuurlijk is een goed verzekerd belang en een 30% acres/decres-clausule noodzakelijk, maar bovenal een uitkeringstermijn die lang genoeg is. In de praktijk zien we steeds vaker dat aan de eerste voorwaarden redelijk wordt voldaan maar met de termijn wordt nog veel te zuinig omgegaan en dat zorgt voor veel ellende.

Uitkeringstermijn

De uitkeringstermijn is de maximale periode waarbinnen de uitkering plaatsvindt en vangt aan op het moment van de schade. Dit tijdvak is meestal verzekerd voor 26, 52 of 104 weken. In de praktijk is dat voornamelijk 52 weken. In veel grote(re) schadegevallen is dat ontoereikend.

Marktverlies

Veel bedrijven worden geconfronteerd met marktverlies. Het terugwinnen van klanten kost veel tijd en geld. Een verzekeraar kijkt alleen naar de verzekerde termijn en niet naar de periode daarna. Belangverlies en extra kosten ter beperking van de bedrijfsschade worden na de termijn nooit vergoed. Extra kosten gemaakt in de verzekerde termijn dienen een positief effect te hebben ìn de desbetreffende termijn, niet daarna want dan worden deze niet vergoed.

Advies

Ons advies is om bij de (jaarlijkse) beoordeling van de polis uit te gaan van het ‘worst-case-scenario’. Houdt rekening met sloop, ontwerp, vergunningen, werkelijke bouwtermijn, bedrijfsinrichting, ingebruikstelling, voorraadopbouw, etc. en vergeet zeker de periode hierna niet voor het omzetherstel. Geef de lengte van de termijn prioriteit boven een premiebesparing en zorg ervoor dat het lot niet nog een keer op Jonas valt.
 
Voor uw beeldvorming hebben wij de zaken waar u mogelijk mee wordt geconfronteerd bij een desastreuze schade overzichtelijk gemaakt in een PDF-bestand. U ziet in één oogopslag waar u rekening mee moet houden.
 
Heeft u nog geen bedrijfsschadeverzekering, of wilt u een langere uitkeringsduur van uw bestaande verzekering met ons bespreken? Neem dan contact met uw Stopel adviseur op. 

 

/sites/default/files/images/agness.jpg
/sites/default/files/images/albertje.jpg
/sites/default/files/images/arjan.jpg
/sites/default/files/images/ellen2.jpg
/sites/default/files/images/dian.jpg
/sites/default/files/images/esther.jpg
/sites/default/files/images/frank.jpg
/sites/default/files/images/gerdia.jpg
/sites/default/files/images/gertjan.jpg
/sites/default/files/images/jaque.jpg
/sites/default/files/images/ronald.jpg
/sites/default/files/images/ronny.jpg
/sites/default/files/images/sylvia.jpg
/sites/default/files/images/tony.jpg
/sites/default/files/images/jon2.jpg
/sites/default/files/images/henri.jpg
/sites/default/files/images/veronique.jpg